FAQ

Aanmelden
We nemen momenteel géén nieuwe patiënten aan voor algemene tandheelkunde.

We nemen wél uw verwijzing van uw eigen tandarts aan voor onze specialisatie wortelkanaalbehandeling of verwijzing van uw eigen tandarts of huisarts voor angstbegeleiding.

 

Controle / consult online een afspraak maken
Desgewenst kunt u voor een periodieke controle of consult online een afspraak maken. Via het contactformulier vraagt u een link aan voor de afspraak. U ontvangt in uw een e-mail box binnen drie werkdagen een link waarmee u een online afspraak kunt inplannen op een door u gewenst moment. Dit kan (nog) niet voor behandelingen.

 

Afspraak wijzigen
Een afspraak wijzigen kunt u het beste telefonisch regelen. Houd er rekening mee dat een afspraak die kort tevoren worden geannuleerd (minder dan 2 werkdagen) in rekening wordt gebracht als we de gereserveerde tijd niet kunnen opvullen.

Per e-mail een afspraak wijzigen kan alleen ruim van te voren (meer dan 4 dagen); wij nemen graag kennis van uw voorkeurs tijd/dag.

We vragen u 5 minuten voor uw afspraaktijd aanwezig te zijn.

 

Second opinion
We voeren géén second opinion uit in onze praktijk.

 

Reactie tijden
We streven naar de onderstaande (reactie) tijden:

Reactie op verwijzing: binnen 10 werkdagen
Eerste afspraak voor intake: binnen 3 weken
Antwoord op e-mail: 5 werkdagen
Antwoord op brief: 7 werkdagen
Vragen over facturen via portaal: 3 werkdagen
Vragen per telefoon: 1-2 werkdagen
Controleafspraak: binnen 3 weken mogelijk
Spoedconsult/behandeling verzoek: dezelfde dag of de volgende werkdag voor onze vaste klanten, wij bepalen uw urgentie
Digitale overdracht van uw dossier naar andere tandarts: 7 werkdagen

Rekening per e-mail
Voor de facturering van behandelingen maken we gebruik van Payt voor het debiteurenbeheer. Wij bieden eerst de rekening aan bij uw zorgverzekeraar. Over het gedeelte dat uw zorgverzekeraar niet vergoedt, ontvangt u een rekening digitaal via e-mail of per post direct van onze praktijk. U kunt uw rekening snel en makkelijk betalen o.a. via iDeal. Mocht u niet willen dat we de nota bij uw zorgverzekeraar aanbieden of wilt u de nota per post ontvangen? Laat dat ons dan weten.

U kunt bij ons ook de rekening direct pinnen na behandeling.

 

Kinderen

Wanneer mag mijn kind voor het eerst naar de tandarts?

Laat uw kind wennen aan een tandarts door hem mee te nemen als u zelf op controle gaat. Uw kind ziet wat een tandarts doet en hoe een tandartspraktijk eruitziet. Bij de eerste controle zal het kind het hierdoor minder erg vinden om mee te gaan naar de tandarts. Neem uw kind vanaf twee jaar mee voor de eerste controle. We hebben speciaal voor onze jongsten een voorleesboekje (Kuba gaat naar de tandarts). Informeer bij balie voor meer info.

Vanaf welke leeftijd mag mijn kind tandenpoetsen?

0 t/m 1 jaar: 1 keer per dag poetsen met peutertandpasta vanaf het doorbreken van de eerste tandjes
2 t/m 4 jaar: 2 keer per dag poetsen met peutertandpasta
5 jaar en ouder: 2 keer per dag poetsen met tandpasta voor volwassenen

Wanneer begint mijn kind met tanden wisselen?

De eerste nieuwe kiezen komen door wanneer uw kind 5 à 6 jaar oud is. Deze kiezen komen door achter de laatste kiezen van het melkgebit. Dit gebeurt vaak zonder dat u of uw kind het merkt, want er vallen geen melkkiezen uit bij het doorkomen van deze kiezen. Het wisselen van de rest van de tanden en kiezen valt wel op: bij het doorkomen van een nieuwe tand of kies valt er een melktand of –kies uit. Een kind is ongeveer 13 jaar wanneer alle tanden en kiezen gewisseld zijn.

Ik heb een slecht gebit. Krijgt mijn kind dat ook?

Nee, want een slecht gebit is niet erfelijk bepaald. Een slecht gebit heeft te maken met poetsgedrag, voeding, speeksel, mondademhaling en stand van de tanden en kiezen. Wij besteden veel aandacht aan de preventie van cariës bij kinderen, pubers en jong volwassenen.

 

Tandartsverzekering
Wij kunnen en mogen u persoonlijk geen advies geven over welke (aanvullende tandarts) verzekering voor u het beste is. U vindt een aantal algemene tips op onze pagina over verzekeringen in de mondzorg.

 

Ik heb klachten die bij Covid passen. Kan ik op de afspraak komen ?
Als u klachten heeft op de dag van de afspraak die bij Covid 19 passen (zoals verkoudheid, niezen, hoesten en/of koorts) wordt u verzocht een zelftest te doen. Als de de test negatief is (geen aanwijzing voor Covid 19) dan kunt u worden behandeld.

Bij een positieve (zelf)test kan geen reguliere tandheelkundige behandeling plaatsvinden. Heeft u een ernstige (pijn)klacht ? Neem dan telefonisch contact op met de praktijk.

Wij volgen hierbij de regels van RIVM en de beroepsorganisatie tandheelkunde (KNMT).

 

Opvragen dossier
Vaak is het wenselijk, gegevens van de vorige tandartspraktijk te hebben bij het bezoek aan uw nieuwe tandarts, vooral als er veel behandelingen hebben plaatsgevonden. U kunt dit zelf doen door de vorige tandartspraktijk verzoeken dit te doen. De gegevens kunnen digitaal verstuurd worden naar: tandartsderondevenen@zorgmail.nl óf info@tandartsderondevenen.nl

U kunt ook een toestemmingsformulier bij ons invullen, dan zorgen wij ervoor dat de gegevens bij ons komen.

 

Staat uw vraag er niet tussen?

Neem dan contact op met Tandarts De Ronde Venen.